Vi har blivt med torp!

Oj, oj oj, vi har blivit med världens finaste torp! Ett riktigt fint och ensligt - ett sånt där man vill ha! Vi har hittat referenser ang. torpet ända tillbaka till 1700-talets mitt, och det bodde en speleman och kvacksalvare där i slutet på 1800-talet. Har redan börjat fundera lite över trädgården och marken. Vi måste röja lite träd som står alldeles för nära husen och sen måstej ag hugga ner lite bräkenväxter som har fått bre ut sig något alldeles förförligt! Dessutom täcker de all mark under körsbärslunden (jag det är sant! Jag äger en körsbärslund!) och de träden mår inte allt för fint....

Här finns det bilder - klicka på Album!


Nästa år kommer det nog att bli mer trädgårdsblogg än balkongblogg här..... Inte för att jag varit tokaktiv här direkt... men man ska ju vara ledig på sommaren!

Ang. balkongen så är det mest på väg att vissna ner.
  • Tomatplantan har gett massor med tomater! goda var de också!
  • Skärbönan likaså, ska ta skidorna när de torkat lite mer.
  • Luktärten vart det inte mycket bevänt med, ca. 5-10 blommor.
  • Fuchsian har blommat finfint! Underbart vacker!
  • Dahlian tog sig aldrig efter sista tvestjärtsangreppet - blir inga dahlior nästa år.
  • Violerna och penseérna är de jag nästan har haft mest behållning av i år - har blommat fint och rikligt och doftat underbart!
  • Myntan har också varit en hit - massor med mojitos!
  • Gratisliljorna från Allt om trädgård vart det inget alls med. Troligen helt fel läge och vattenmängd.
Nästa år:
  • byter jag plats på skärbönan och tomaten
  • ställer jag alla krukor på småstenar för att bli av med onödigt gratis husrum till diverse insekter
  • funderar jag på att sätta krokar i grannens balkonggolv så att jag kan ha en perenn klängväxt som klär in balkongtaket. Blåregn (perenn?), vindruva, vildvin, pipranka, klematis?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0