Tillbaka!

Så! Är nu tillbaka från vandringen i Österrike vi har haft det fantastiskt bra men tyvärr inte så roligt väder. Mer utförlig info om vandringen kommer snart. Här kommer i alla fall lite uppdatering på balkongfronten.

När vi kom hem så var tomaten trött, men det hjälpte med vatten så nu har den hämtat sig. Noterade att den buskat till sig plus att den bildat nya blommor och även små frukter. En gren blev jag tvungen att klippa bort då den klämdes i balkongdörren hela tiden. Några blad hade gulnat så nu öste jag på med mer gödning, hoppas det hjälper. Jag klippte även av toppen och hoppas att plantan tar sin energi till frukterna istället. Den "gamla" tomatkvisten har växt och ser fin ut! Får se hur länge till det dröjjer....

Fuchsian blommar som tusan och är SÅ vacker. Synd att jag inte vet vilken sort det är. Någon? Som jag säkert sagt tidigare så är den inköpt för 1kr förra sommare!

Jordgubbsplantan har tagit sig, även om den inte jättestor ännu. Nästa år tror jag inte att jag köper plantor på Plantagen... Det har i alla fall dykt upp några gubbar, hoppas vi hinner få smaka innan någon fågel eller insekt sätter i sig de.

I alla fall så har tvestjärtarna varit rejält i farten! Massor med hål på bladen hos myntan, basilikan, rosenbönan m.fl. Jag gick flera räder i går och hade ihjäl en 8-10 stycken. Vi hittade dessutom en i kylskåpet! Skitäckligt. Om jag ids ska jag fixa lite stenar som jag kan ställa krukorna på, det är en hel del grejjer som bor där under i fukten, bl.a. tvestjärtar och gråsuggor. Gråsuggorna tycker jag är lite söta...

Svartögat har inte kommit upp. Har lackat ur på den. Igår var vi på nyöppnade Hornbach och jag hoppades komma över en planta men de hade inte några. Det som har kommit upp är återigen något helt annat! Vet inte vad, men det ser ut som något ogräs. ev. har jag en pyttepytteliten planta som är ca. 5 cm, men den kommer ju inte att orka växa till sig på den korta tid det är kvar på sommaren.  Jag kommer att maila fröfabrikanten och gnälla fett! skitdåligt. Jag har sått ca. 20 frön och INGET vettigt kommer upp.... Om jag orkar idag svänger jag förbi Plantagen och ser om de har några kältterväxter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0