Tomater, dahlior och basilika!

Vet inte om man kan göra något gott med alla tillsammans men kanske borde man försöka! Hur som helst är de alla älskvärda var för sig. Tomatplantan växer som bara den! Roligt värre, och jag har gödslat med hönsskit. Kanske är det det som gör det? Har toppat plantan så att den ska lägga energin på frukterna istället. Har säkert en 6 grenar med små tomatembryon på och jag hoppas verkligen att alla hinner/orkar mogna...



Basilikan har tagit sig trots tvestrjärtarnas framfart. Det har gått så långt nu att jag börjat ta in den på natten.... det verkar den i alla fall tycka om (kanske jämnare temperatur?) så den har blivit buskigt fin. Kanske kan man smaka lite snart?


Numera går jag på kvällarna ut beväpnad med pannlampa, ficklampa och trädgårdssax för att ha ihjäl tvestjärtarna som äter på det mesta. Hade jag inte gjort något så hade det mesta varit borta vid det här laget. Dahlian mådde inte bra efter semstern (djuren ska DÖ!) men nu har den tagit sig och har många knoppar! Vet inte om jag orkar försöka övervintra den... vi får se.

Kommentarer
Postat av: ayla

tänkte att jag skulle titta in här lite :) även jag har en massa tomatplantor som nu är fulla av gröna tomater....men du skriver att du toppklippt de...hur funkar det? jag har bara låtit mina växa och nu är de hur höga som helst.....lycka till med muffinsen förresten :)

2008-08-03 @ 15:55:52
URL: http://veckansmiddag.blogspot.com
Postat av: Blomkvinnan

Hej! Jag läste för ett tag sedan att man ska klippa av "huvudstammen" för att tomaten ska sluta producera nya blommor och istället skicka energin till frukten. Jag gjorde så på min tomat (tre grenar kapade jag av) för någon vecka sedan och sen dess har frukterna växt rejält! Jag har dessutom gödslat.... Lycka till!

2008-08-03 @ 16:45:40
URL: http://blomkvinnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0