Vandring dag 5

Vi vaknar efter en god natts sömn till regnets jämna trummande på taket. Träningsvärken har börjat att avta något. Vi går ner och käkar frukost i matsalen. vis av erfarenheten ifrån Kölnresan hälsar vi med ett tydligt "Guten Morgen" när vi går in i matsalen. Det är några till par som sitter där. Matsalen är i trä, med vävda 70-talsgardiner och träsniderier. Tradionell frukost där jag lyckas hitta lite youghurt som inte är dundersöt! På buffébordet står också någon slags blandning av äpple, konserverad frukt, havregryn och björnbär - det heter något speciellt och jag fattar de som att det är någon slags müsli. Gott i youghurten!

Vi hör oss för om vädret och det verkar inte vara på väg att spricka upp och vi bestämmer oss för att stanna en natt till. Efter frukosten går vi tillbaka upp till rummet och jag slocknar direkt. När jag vaknar vid ca. 12.00 (!) regnar det fortfarande. R läser "Fienden inom oss" som han släpar med sig i packningen. Tack och lov var det en pocket! Vi hänger lite på rummet och bestämmer oss sen för att gå ner till byn för att fika på något Bäckerei. Det är grym lutning ner till byn och det känns i benen. Regnvattnet rinner i små bäckar och det dröjer inte många minuter innan sandalerna är genomblöta.

Väl nere i byn inser vi att måndagar är rumsuthyrarnas söndag, dessutom är Baad en fruktansvärd håla - ca. 30 hus. Inget café är öppet. Vi står villrådiga i regnet ett tag men smiter till slut in på vad som verkar vara en pub. Där är det bra med folk och vi käkar lite lunch. Jag äter en god korv- och potatissoppa medan R tar en bratwurst på en torr brödskiva med stark senap! Gissa om jag var vinnaren! Vi delar på en bägare glass och pratar med ett sällskap med några äldre som satt sig vid vårt bord. Vi frågar de vad Spätzle är? Vi har sett det på en massa menyer och de förklarar att det är någon slags äggpasta i små bitar. ...om vi förstod rätt.

Efter lunchen går vi tillbaka uppför den långa backen och tillbaka till rummet. Jag somnar igen och vaknar vid 16.00! Hade inte trott att jag var så trött. Regnet har avtagit men vi inser att vi aldrig kommer att få sitta på den fina Sonnenterrassen, titta ut över bergen och ta en öl. Vi äter middag: jag tar en flottig Cordon Bleu och får ont i magen. Till Strarzelhaus ära ska säga att de hade en fantastiskt god förrättssallad som man fick som en liten apetizer. Smakade ljuvligt! Har försökt att ta reda på receptet men inte lyckats så bra - verkar i alla fall som att de använder mjölksyrade grönsaker.

Tillbaka till rummet och vi somnar snabbt som ögat!

Vandring dag 4

Jag vaknade på morgonen supertrött. Hade bara sovit en ca. 3-4 timmar efter den mest ansträngande dagen i mitt liv! Vi intog typisk tysk frukost (dessutom dyr) med rågbröd, ost, leverkorv (leverpastej?) marmelad, nutella och en liten kanna kaffe eller te. Efter det packade vi och kunde konstatera att det mesta av våra kläder hade torkat. De flesta andra har redan börjat att bege sig iväg neråt/hemmåt men vi är lite villrådiga var vi ska gå. Vi hade ju räknat med att få bra tips av några "locals" men det har inte gått så bra med kontaktskapandet på detta ställe. Det spöregnar fortfarande och vi är bra sugna på att ta oss till en större stad, gärna Innsbruck.

Uli från kvällen innan kommer och börjar prata (vi verkar vara exotiska på något sätt). Han undrar var vi ska och vi berättar som det är. Han berättar då att de kvällen innan hade blivit bekanta med en vandringsgrupp. Det visar sig att de ska åka förbi Ulis hemby och Uli och Katrin ska få åka med dem hem till Kempten. Han erbjuder oss att få följa med till hans hemstad och sen ska han visa runt oss för "det är en finturiststad". Vi har ju inget bättre för oss så vi säger att det låter ju trevligt. Sagt och gjort stegar Uli iväg till busslastgruppen och frågar om vi också kan få åka med. Det får vi!

Vi knatar ner från Schwarzwasserhütte  till Auenalpe där bussen står. Det regnar hela tiden, men himlen är högre så det bådar i alla fall lite bättre! Det visar sig att den här biten är mycket lättgången. Trappsteg och en ganska bred vandringsväg hela vägen ner. Mina lår skriker och det känns att vi varit igång några dagar. Längre ner i dalen är det mycket skog och en bäck har tagit sig nästan flodlika proportioner. Bevis för att det har regnat finns det absolut! Efter ca. 45 minuter kommer vi ner till en bilväg och det är ju fullkomligt superenkelt att vandra! Vi lyckas tom att få se en svart salamander. Uli snackar på som bara den om Hoher Ifen och nån platå och vi förstår kanske 40% av allt han säger...

Väl framme vid bussen blir vi väl mottagna. Det regnar fortfarande. Vi blir benämnda som "Die Schwede" och vi inser sakta om säkert att vi är superexotiska. "Die Schwede" nämns flera gånger - men vi fattar aldrig riktigt sammanhanget. Bussen börjar rulla och det är friskt humör (dessutom tyskt, fattar vi senare!) med skratt och tal och öl. Inte konstigt att de här folken tycker om att gå på tur när man:
  • åker i glada vänners lag
  • det finns öl på bussen
  • man super till på kvällen
  • går en pytteliten och fysiskt icke ansträngande sträcka....
Vi får nu veta av Uli att vandringsgruppen har ställt in trippen till Kempten pga skitvädret, dvs regnet. Han föreslår för oss att vi ska hoppa av i Oberstdorf och ta tåget därifrån till Innsbruck. Vi säger att det låter ju som en skitbra ide´! Vi åker en 10-15 minuter och så ser vi helt plötsligt på GPS:en som syns på TV:n framme i bussen att vi verkar passera en gräns av något slag. Den enda gräns vi kan komma på att det är det är Tysklands sydliga gräns. Nu äntligen går det upp ett ljus för oss. Bussgruppen är tyskar! Ulis hemstad ligger i Tyskland och vi är på väg till Oberstdorf som ligger i Tyskland!!! Inte riktigt vad vi planerat.... Efter ca. 30 minuter till är vi framme i Oberstdorf där vi "Die Schwede" blir avsläppta under glada tillrop.

Vi tar oss till tågstationen och inser ganska snart att vi är i en riktig turisthåla på en söndag. Det mesta stängt. Det som är öppet är dyrt. Jag börjar surna på mig för jag vill inte vara i Tyskland, jag vill vara i Österrike! Vi inser att det är ett himla meck att ta sig till Innbruck. Först tåg till Munchen (!) och sedan ner igen på andra sidan berget till Innsbruck. 6 timmar ska det ta och kosta 70€, dessutom är det 3 timmar tills tåget går. Det suger!

Vi bestämmer oss för att äta lite lunch och hittar till slut en ok pizzeria där pizzan kostar 5€ på söndagar. Vi försöker komma på något smart: Åka buss till Reute, vandra över alperna tillbaka till Österrike... Inget känns lockande när vi insett att vi gjort ett riktigt misstag. Vi har i alla fall lärt oss att ska man ta sig någonstans i alperna är det oavhängigt att det går en dal mellan städerna, alternativt en tunnel - gör det inte det så får man åka RUNT! Det tar tid. Hela den tragiska Tysklandstrippen slutar med att vi tar bussen tillbaka dit vi började (nästan) på morgonen. Vi åker tillbaka Baad för att gå upp på Widderstein, inte hela vägen men i alla fall en bit, för där ligger det en hütte där man kan sova. Tror vi.

Hela dagen har gått åt till att sitta och sura I Oberstdorf och äta pizza och till Baad kommer vi vid 4-tiden på eftermiddagen. Alla dagvandrare är på väg hem när vi påbörjar entimmesvandringen upp till Bergundhütte. Det är upphåll och väl framme får vi veta att hutten stänger kl 17 och de har inte alls någon övernattning! Inga bivacker - ingenting. Vi känner att den här dagen den börjar ju suga pung mer och mer när Sabine dyker upp. Sabine är en kraftig Österrikiska i 40-årsåldern som pratar värsta amerikanska dialekten! Hon fixar ett billigt boende åt oss nere i Baad och skjutsar oss dit i sin fyrhjulsdrivna Subaru. Det visar sig att Sabine har bott fler år i USA och gärna vill hjälpa andra resenärer. Resan ner til Baad (samma väg som vi precis har gått och som vi slår vad om hur lång tid det tar) tar 8 minuter. Jag vinner vadet.

Vi hamnar på Starzelhaus i Baad, ett riktigt gästgiveri med frukost, sänglinne, dubbelsäng och STORT rum för 22€ per person och natt. Damen som sköter stället har nog de största bröst jag har sett i hela mitt liv!!! Vi äter en måltid i restaurangen och somnar sen som klubbade sälar i hopp om att det ska ha slutat regna imorgon.

Vi har blivt med torp!

Oj, oj oj, vi har blivit med världens finaste torp! Ett riktigt fint och ensligt - ett sånt där man vill ha! Vi har hittat referenser ang. torpet ända tillbaka till 1700-talets mitt, och det bodde en speleman och kvacksalvare där i slutet på 1800-talet. Har redan börjat fundera lite över trädgården och marken. Vi måste röja lite träd som står alldeles för nära husen och sen måstej ag hugga ner lite bräkenväxter som har fått bre ut sig något alldeles förförligt! Dessutom täcker de all mark under körsbärslunden (jag det är sant! Jag äger en körsbärslund!) och de träden mår inte allt för fint....

Här finns det bilder - klicka på Album!

Nästa år kommer det nog att bli mer trädgårdsblogg än balkongblogg här..... Inte för att jag varit tokaktiv här direkt... men man ska ju vara ledig på sommaren!

Ang. balkongen så är det mest på väg att vissna ner.
  • Tomatplantan har gett massor med tomater! goda var de också!
  • Skärbönan likaså, ska ta skidorna när de torkat lite mer.
  • Luktärten vart det inte mycket bevänt med, ca. 5-10 blommor.
  • Fuchsian har blommat finfint! Underbart vacker!
  • Dahlian tog sig aldrig efter sista tvestjärtsangreppet - blir inga dahlior nästa år.
  • Violerna och penseérna är de jag nästan har haft mest behållning av i år - har blommat fint och rikligt och doftat underbart!
  • Myntan har också varit en hit - massor med mojitos!
  • Gratisliljorna från Allt om trädgård vart det inget alls med. Troligen helt fel läge och vattenmängd.
Nästa år:
  • byter jag plats på skärbönan och tomaten
  • ställer jag alla krukor på småstenar för att bli av med onödigt gratis husrum till diverse insekter
  • funderar jag på att sätta krokar i grannens balkonggolv så att jag kan ha en perenn klängväxt som klär in balkongtaket. Blåregn (perenn?), vindruva, vildvin, pipranka, klematis?